ONafhankelijk Informatiecentrum
over Cochleaire Implantatie

Gelijkaardige

artikels

Avonturen in Maastricht, Saskia Boer

Avonturen in Maastricht, Saskia Boer

Lees meer

Slechthorendheid kan je niet zien, Chantal Poel

Slechthorendheid kan je niet zien, Chantal Poel

Lees meer

Gezien en gehoord, Rob Beenders, Sandra Ballij en Michael Graste

Gezien en gehoord, Rob Beenders, Sandra Ballij en Michael Graste

Lees meer

Zolang ik nog vrijgezel ben, Frances Gallimore

Zolang ik nog vrijgezel ben door Frances Gallimore

Lees meer

Manon Spierenburg: Doof!

Manon Spierenburg: Doof! en waarom het zo lang duurde voor ik er achter kwam.

Lees meer

Theory of Mind – vanuit jezelf naar de ander door Anke van der Meijde en Evelie Wesselink

Theory of Mind – vanuit jezelf naar de ander door Anke van der Meijde en Evelie Wesselink

Lees meer

Leven met slechthorendheid, Willem Dekker

Leven met slechthorendheid: Van actief beroepsofficier naar vrijwilliger bij een patiëntenorganisatie

Lees meer

Mijn hoorreis, Rob Beenders

Mijn Hoorreis: hoe een hooroplossing je leven echt kan verbeteren

Lees meer

Gehoorverlies bij kinderen

Een handboek voor audiologen en logopedisten. Een praktische gids voor een luistergerichte aanpak.

Lees meer

Kijk! Ik ben een kikker: meer muziek bij taalontwikkeling van jonge kinderen, Saskia Koning & Wouter Verhage

Kijk! Ik ben een kikker: meer muziek bij taalontwikkeling van jonge kinderen, Saskia Koning & Wouter Verhage

Lees meer

Gids in CI-traject, ook voor de omgeving, door Marja de Putter

Gids in CI-traject, ook voor de omgeving, door Marja de Putter

Lees meer

Theory of Mind: gevoelens, gedachten en intenties. ToM-training voor kinderen met een auditieve beperking

Theory of Mind: gevoelens, gedachten en intenties. ToM-training voor kinderen met een auditieve beperking door Evelie Wesselink & Anke van der Meijde

Lees meer

De hut van Haasje, Bernadette Vermeij & Gitte Spee

De hut van Haasje, Bernadette Vermeij & Gitte Spee

Lees meer

Een en al oor, door Wies Groeneveld

Eén en al oor: alles wat je moet weten over gehoorbeperkingen en wat dat betekent voor jezelf, je naaste omgeving en in het maatschappelijk leven.

Lees meer

Opnieuw vogels horen, Els Duchesne

Opnieuw vogels horen, door Els Duchesne

Lees meer

Mama laat haar oren uit

Mama laat haar oren uit, door Brigitte Minne, voor kinderen > 9 jaar

Lees meer

Horen is een genot! Leven met een cochleair Implantaat, door Lydia Hagoort

Horen is een genot! Leven met een cochleair Implantaat, door Lydia Hagoort. Enkele ervaringsverhalen van volwassenen met een CI.

Lees meer

Mijn leerling hoort slecht, door Harry Knoors en Marc Marschark

Mijn leerling hoort slecht, een gids voor evidence based onderwijs is een onmisbaar standaardboek voor iedereen die lesgeeft aan leerlingen die slecht horen.

Lees meer

Lore.

Lore, door Elfi Nijssen, met illustraties door Eline van Lindenhuizen.

Lees meer

Mijn kind is doof: CI en identiteitsontwikkeling.

Mijn kind is doof: CI en identiteitsontwikkeling ,door Vlok-CI en Fevlado.

Lees meer

Ik heb mijn naam terug.

Ik heb mijn naam terug,door Yvonne Kemink.

Lees meer

Ik kan weer horen.

Ik kan weer horen, door Anita Tol.

Lees meer

Effecten van Cochleaire Implantatie bij kinderen, een breed perspectief.

Effecten van Cochleaire Implantatie bij kinderen, een breed perspectief, door Truus van der Lem en Gerard Spaai.

Lees meer

Zo hoort het: Dove kinderen in het CI-tijdperk.

Zo hoort het: Dove kinderen in het CI-tijdperk: een participatieonderzoek, door Jet Isarin.

Lees meer

Het meisje dat uit de slilte kwam.

Het meisje dat uit de stilte kwam, door Fiona Bollag.

Lees meer

Grenzen aan genezen: Over wetenschap, technologie en de doofheid van een kind

Grenzen aan genezen: Over wetenschap, technologie en de doofheid van een kind, door Suart Blume.

Lees meer

Hoor hen: Ervaringen van dove en slechthorende jongeren.

Hoor hen: 'Ervaringen van dove en slechthorende jongeren' door Jet Isarin

Lees meer

Wardje

Wardje, Brigitte Minne (tekst) en Jan De Kinder (illustrator).

Lees meer

Spelend leren horen; tips voor het helpen van kinderen met gehoorstoornissen

Spelend leren horen; tips voor het helpen van kinderen met gehoorstoornissen, Gisela Batliner i.s.m. Logopedie @ Audiologie K.U. Leuven.

Lees meer

Van horend naar doof

Van horend naar doof, door Conny Kapitein,

Lees meer

SSST! Wie niet HOREN wil, moet VOELEN.

SSST! Wie niet HOREN wil, moet VOELEN, door Piet De Loof

Lees meer

De Gehoorstoornis Survivalgids

De Gehoorstoornis Survivalgids door Nico De Braeckeleer i.s.m. prof. dr. E. De Leenheer.

Lees meer

Kijk, de vogel zingt, door Bente Jonker

Een kinderboek over een meisje dat een doof zusje heeft dat een cochleair implantaat krijgt.

Lees meer

Omgaan met slechthorendheid: Gehoord worden,door Annemiek Deij

Een prachtig boek over het omgaan met slechthorende baby's, kleuters, kinderen, volwassenen en ouderen.

Lees meer

Hoorspel: een

nieuwe interactief hoortrainingsprogramma

Hoorspel

Dansen, gebaren en zingen. Wie in aanraking komt met HoorSpel is enthousiast. “Het maakt het gehoor trainen zoveel leuker.” HoorSpel is namelijk niet alleen een uniek en nieuw programma om het gehoor te trainen van kinderen in de (ontwikkelings)leeftijd van 2,5 tot 8 jaar. Het is ook een leuke interactieve methode die door professionals, zoals logopedisten en leerkrachten, én door ouders gebruikt kan worden.

HoorSpel is een speciaal ontwikkeld hoortrainingsprogramma. Professionals kunnen met HoorSpel op een onderbouwde, interactieve manier het gehoor trainen van de kinderen die doof of slechthorend zijn, al dan niet in combinatie met een verstandelijke beperking. Dit kan in een groep of individueel, bijvoorbeeld op school of bij de ouders thuis. Ook kan HoorSpel worden ingezet bij kinderen met auditieve verwerkingsproblematiek als onderdeel van een specifieke taalontwikkelingsstoornis. En ouders kunnen thuis de liedjes met hun kind oefenen.

Stimuleren

Op Kentalis Signis, een school voor kinderen met een auditieve beperking (cluster 2) in Amsterdam, wordt al jarenlang groepsgewijs hoortraining gegeven. De afgelopen tien jaar is dit verzorgd door logopedisten binnen de school. De kinderen krijgen wekelijks training om ervoor te zorgen dat het restgehoor optimaal benut  wordt., waarbij muziek, spel en beweging een grote rol speelt.

In HoorSpel zijn de ontwikkelde inzichten, materialen en werkwijzen gebundeld in een compleet lesprogramma voor het stimuleren van de hoorontwikkeling van dove en slechthorende kinderen.

 

Enthousiast

HoorSpel valt in elk geval in de smaak: bij kinderen, ouders en professionals. Dat bleek toen vlak voor het einde van het afgelopen schooljaar de leerlingen van Signis tijdens het eindfeest een paar liedjes van HoorSpel presenteerden voor hun ouders. Ingeborg Snel, logopedist en één van de ontwikkelaars, die met de kinderen tijdens het afgelopen schooljaar aan de slag was gegaan met HoorSpel: “De kinderen zijn tijdens de les  erg enthousiast en gemotiveerd. Dat bleek ook zeker bij het eindfeest. De voorpret om op het podium te mogen staan maakte al veel los. En ook op het podium: ze dansten en gebaarden, en zongen uit volle borst. Dat was mooi om te zien. Het maakt het gehoor trainen zoveel leuker, voor mij als professional maar ook zeker voor de kinderen. HoorSpel maakt kinderen actief en gericht op geluid, waardoor mogelijkheden om bijvoorbeeld gesproken taal beter te kunnen verstaan kan worden vergroot.”

Na afloop waren er enthousiaste reacties van de ouders, die ook thuis met de liedjes aan de slag wilden. “Dit was toch wel echt het leukste van de hele middag.” “Mijn kind wilde direct naar voren om mee te doen met de liedjes, wat leuk dat hij ze ook kent!”.

 

Kenmerken HoorSpel

HoorSpel is ontwikkeld door de Kentalis-logopedisten Ingeborg Snel en Daan Schuckink Kool en uitgebracht in samenwerking met de Kentalis Academie.

De kenmerken op een rij:

·        Een vaste opbouw maakt het programma makkelijk te gebruiken en geeft structuur.

·        Duidelijk geschreven lessen met een vaste werkwijze, doelen en materialen.

·        Er kan gewerkt worden op verschillende niveaus, afhankelijk van wat een kind nog hoort en de hoorontwikkeling.

·        Beweging en muziek. Muziek wordt ook gebruikt om de concentratie en het plezier te vergroten.

·        Meetbare doelen waardoor lessen makkelijk geëvalueerd kunnen worden.

·        Thematisch, dus makkelijk te koppelen aan onderwijsprogramma’s.

·        Er is een observatie-instrument beschikbaar waarmee de hoorontwikkeling in kaart gebracht kan worden.

·        Oefeningen die door de ouders/verzorgers in de thuissituatie uitgevoerd kunnen worden.

·        Illustraties die passen bij elke doelgroep.

 

Voor professionals is het hele therapieprogramma met interactieve audioplaten, lesprogramma en een cd met liedjes voor 120 euro verkrijgbaar via de webshop. Ouders kunnen de cd à 10 euro bestellen via de webshop en gratis het iBoek downloaden via de Apple iBookstore.

 

sponsors Cochlear MED EL Oticon Phonak Bellman Advanced Bionics CIICA EURO-CIU

ONICI
ONafhankelijk Informatiecentrum over Cochleaire Implantatie
Leo De Raeve
Waardstraat 9
B3520 Zonhoven
België

Email:
Tel: +32 (0)11 816 854
Mobiel: +32 (0)479 716 120
Skype: leoonici

vind ons op Facebook